Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Ontwikkelingen

Doorontwikkeling RID
Het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers (SdL) heeft de huidige samenwerking van de Regionale ICT-Dienst (RID) herijkt. De SdL zet op basis van de rapportage ‘Toekomstvisie RID de Liemers’ van M&I/partners de huidige ICT-samenwerking voort en intensiveert deze. Op de schaal van de huidige ICT-samenwerking met 85.000 inwoners is wel degelijk een RID met een robuuste en toekomstgerichte ICT-dienstverlening mogelijk. Daarbij geldt wel als uitgangspunt dat er een omschakeling plaats vindt van kostengedreven naar focus op de professionaliteit en toegevoegde waarde van de RID. Hiervoor dienen de deelnemende partijen in de samenwerking het belang van blijvend investeren in ICT te zien en daar ook met het beschikbaar stellen van middelen naar handelen.
Denk daarbij niet alleen aan de inzet van middelen in de bedrijfsvoering voor bijvoorbeeld informatieveiligheid, maar ook aan het opstellen van een actuele visie, onder meer met een cloudstrategie, heldere governance en digitale volwassenheid van de verschillende organisaties. Na de besluitvorming van het bestuur van de SdL over de doorontwikkeling van de samenwerking hebben wij meer helderheid over de toekomstige werkzaamheden van de RID. Wij houden u op de hoogte in vervolgrapportages en informeren u dan ook over de benodigde middelen.  

Ontvlechten regionale Inkoopfunctie SdL
Zevenaar wil de inkoopfunctie professionaliseren met als doel beter in control te komen op het complexe inkoopproces. Met name het waar maken van de ambities en opgaven in het collegeprogramma (duurzaamheid, social return en regionale inkoop) en het rechtmatig/doelmatig aanbesteden maakt het uitdagend goed grip te houden op het inkoopproces.
Dit gaan we doen door de inkoop dichterbij te organiseren. We gaan werken met een gecoördineerd besturingsmodel met verantwoordelijkheid in de afdelingen en een centrale coördinatie. Het gevolg hiervan is dat de samenwerking op het gebied van inkoop in regionaal verband (SdL) wordt beëindigd zonder daarbij een andere vorm van samenwerking met elkaar uit te sluiten. In de kadernota vragen we extra middelen aan. De komende periode benutten we om een andere inrichting in gang te zetten.

Bezwaar- en beroep WOZ-waarde
We zien een forse toename in het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften tegen de WOZ-waarde. Het aantal bezwaren steeg van 380 in 2021 met 66% naar ruim 600 in 2022. In 2023 verwachten we een verdere toename naar ruim 1.000 ingediende bezwaren. De gemeente bepaalt de waarde van (niet) woningen op grond van de wet WOZ. Onder meer de OZB-aanslag heeft als basis de WOZ-waarde. De gemeente ontvangt echter niet meer OZB als gevolg van een stijging van de WOZ-waarde; deze wordt gecompenseerd door een lager OZB-tarief. We merken dat de hoogte van de WOZ-waarden de laatste jaren meer ophef en onrust bij belastingplichtigen geeft. Dit is een landelijke tendens die zich onder andere laat aflezen in het aantal bezwaren dat wordt ingediend, in het bijzonder door de no-cure-no-pay bedrijven. In de 2e voortgangsrapportage komen wij hier bij u op terug.  

Externe (markt)ontwikkelingen
Grote thema's die een stempel gaan drukken op 2023 zijn inflatie, energieprijzen, energietransitie, de Oekraïense vluchtelingenstroom en de krapte op de arbeidsmarkt. Deze externe ontwikkelingen hebben impact op de eigen interne organisatie en op de uitvoering van onze (beleids)taken. Al deze ontwikkelingen hebben invloed op onze beleidskeuzes én zullen bepalend zijn voor de uitvoerbaarheid van deze begroting. We zullen nog meer dan anders vooraf risico’s moeten inschatten en erop anticiperen.

Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Gemeente Zevenaar neemt deel aan het collectief Arnhem-Nijmegen voor de inkoop van gas en elektra. De energiecontracten liepen op 31-12-2022 af. Tijdens de 2e voortgangsrapportage 2022 was al duidelijk dat de prijzen opliepen. Toen schoot de gasprijs omhoog, maar bleef de prijs van elektriciteit op dat moment nog vrij stabiel. Aangezien deze prijzen aan elkaar gekoppeld zijn, is naderhand ook de prijs van elektriciteit fors gestegen. In de loop van 2022 is bekend geworden dat de levering van elektra verlengd zou worden bij Greenchoice (voorheen Groene Stroomfabriek) en het gas geleverd wordt door Eneco. De inkoop van gas en elektra kon pas plaatsvinden toen de contracten volledig ondertekend waren door alle partijen. Achteraf gezien blijkt dit de meest ongunstige periode geweest te zijn voor de inkoop.

De ‘kale leveringskosten’ waren tot eind november 2022 de onzekere factor. Dat komt omdat we een zogenaamd ‘klikcontract’ hebben waarbij we vanuit Collectief Arnhem-Nijmegen zelf onze energie inkopen. Doordat er zoveel prijscomponenten zijn en een aantal hiervan weer afhankelijk zijn van het verbruik, is het lastig om een inschatting van de netto kosten te maken per m3 gas of per kWh elektriciteit. Het ziet er nu naar uit dat gas in 2023 zo’n 3,1x de prijs is van 2022, voor elektriciteit is de factor 3,2. Inmiddels is 40% van de inkoopvolumes voor 2024 vastgeklikt, voor gunstigere tarieven dan 2023. Tot nu toe is gas in 2024 zo’n 2,6x de prijs van 2022 en voor elektriciteit is de factor 2,2.

Ten opzichte van 2022 zijn er in 2023 twee belangrijke verschillen aan te merken. Ten eerste is de BTW over gas en elektra in juli 2022 verlaagd naar 9%, dit is in 2023 weer 21%. Ten tweede wordt de energiebelasting in 2023 een samenvoeging van de energiebelasting (zoals in 2022) en de ODE (Opslag Duurzame Energie en klimaattransitie). De energiebelasting is daarnaast in 2023 ook nog verhoogd voor zowel gas als elektra.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

24.928

15,2 %

105.756

67,2 %

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 13:46:14 met de export van 05/15/2023 13:25:50