Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 105.600 | 110.200 | 110.915 | 103.749 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 144 | 153 | 153 | 153 | |
Baten tot de 1e voortgangsrapportage | 105.744 | 110.353 | 111.068 | 103.902 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 2.933 | 2.126 | 1.364 | 3.236 | |
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 1.843 | 916 | 154 | 2.026 | |
Dividend Alliander | -120 | 0 | 0 | 0 | |
Dividend Vitens | -35 | -35 | -35 | -35 | |
OZB-niet-woningen | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 | |
OZB-woningen | 115 | 115 | 115 | 115 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Baten van aanmaningen en dwangbevelen | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage | 2.953 | 2.146 | 1.384 | 3.256 | |
Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage | 108.697 | 112.499 | 112.452 | 107.158 | |
LASTEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 25.665 | 26.089 | 24.898 | 25.093 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | -333 | -517 | -559 | -541 | |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 25.332 | 25.572 | 24.340 | 24.552 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.504 | 1.316 | 1.082 | 1.013 | |
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 930 | 930 | 930 | 930 | |
Algemene uitkering - vrijval stelposten | -1.130 | -1.232 | -1.335 | -1.389 | |
Bijdrage aan VNG voor het fonds GGU | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Dividend Alliander | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dividend Vitens | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Effecten cao | 1.106 | 1.106 | 1.106 | 1.106 | |
OZB-niet-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
OZB-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rentelasten i.v.m. aantrekken vaste geldlening 20 miljoen | 325 | 366 | 351 | 336 | |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 242 | 116 | 0 | 0 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | 492 | 38 | 12 | -6 | |
Aanbesteding onderhoud groen | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 11 | 50 | 12 | 12 | |
Afronding maatregelen corona herstelplan | 5 | 0 | 0 | 0 | |
ARBO budget | 25 | 0 | 0 | 0 | |
Baten van aanmaningen en dwangbevelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | 0 | 11 | 11 | |
Elektronisch ondertekenen | 7 | 18 | 18 | 18 | |
Evaluatie exploitatie Turmac Cultuur Fabriek (TCF) | 25 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentehuis | -74 | 0 | 0 | 0 | |
Inhuur interim griffier | 55 | 0 | 0 | 0 | |
Inhuurverplichtingen sociaal domein | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Onkruidverdelgingsmachine | 0 | 3 | 3 | 3 | |
Overheveling budget actualiseren IHP (integraal huisvestingsplan - onderwijs) | -60 | 0 | 0 | 0 | |
Raadhuisplein 1D en 14 | 18 | 18 | 18 | 0 | |
Stijgende verhuuropbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Taxatie vastgoed | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties lasten 1e voortgangsrapportage | 1.995 | 1.354 | 1.093 | 1.007 | |
Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage | 27.328 | 26.926 | 25.433 | 25.558 | |
Saldo voor bestemming | 81.369 | 85.573 | 87.019 | 81.600 | |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 343 | 111 | 111 | 111 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 618 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | -8 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal onttrekkingen reserves | 954 | 111 | 111 | 111 | |
Toevoegingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | 954 | 111 | 111 | 111 | |
Saldo na bestemming | 82.323 | 85.684 | 87.131 | 81.711 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 913 | -14 | -776 | 1.096 |
In de decembercirculaire 2022 heeft het Rijk een fout met betrekking tot de WOZ-ramingen in de septembercirculaire 2022 gecorrigeerd. Om die reden presenteren wij deze twee circulaires gezamenlijk. De septembercirculaire 2022 laat naast het accres ook een correctie loon- en prijsontwikkeling zien als gevolg van een gewijzigde berekeningsmethodiek door het Rijk. Hierover hebben wij u in RIB 2022-066 geïnformeerd. In de algemene uitkering zit een compensatie vanwege gestegen inflatie. Dit bedrag van € 930.000 zetten wij apart om de budgetten te verhogen met de gestegen inflatie. Het Rijk raamt de vergoeding voor het BCF onder plafond niet structureel. Dit leidt tot incidentele voordelen in de jaarrekening. Om dit te voorkomen nemen we hiervoor een structurele stelpost op van € 700.000. In de septembercirculaire is voor 2026 eenmalig een rijksbijdrage opgenomen voor een bedrag van € 2.191.000. Hierdoor verplaatst het ravijnjaar zonder rijksmaatregelen zich naar 2027. | ||||
Algemene uitkering - vrijval stelposten | 1.130 | 1.232 | 1.335 | 1.389 |
Vanuit de algemene uitkering is op basis van de september- en decembercirculaire 2022 een stelpost opgenomen van € 930.000. Zie ook de toelichting in deze voortgangsrapportage met betrekking tot de algemene uitkering. Omdat er in deze voortgangsrapportage veel mutaties zijn die betrekking hebben op loon- en prijsstijgingen zetten wij deze stelpost in. | ||||
Bijdrage aan VNG voor het fonds GGU | -30 | -30 | -30 | -30 |
De financiering van de gezamenlijke gemeentelijke activiteiten verloopt via de VNG en het Fonds GGU (gezamenlijke gemeentelijke uitvoering) . We noemen de Informatiebeveiligingsdienst, de gezamenlijke inkoop van ICT en telefonie, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en het GGI-netwerk, een beveiligd landelijk datanetwerk voor gemeenten. Op basis van inwoneraantallen betalen we de bijdrage aan de VNG. Aan de inkomstenkant worden gemeenten hiervoor gecompenseerd via de algemene uitkering. | ||||
Dividend Alliander | -120 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 behaalde Alliander een nettoresultaat van € 198 miljoen (2021: € 242 miljoen). De bedrijfskosten zijn gestegen als gevolg van hogere kosten voor de netverliezen en hogere tarieven die door TenneT in rekening worden gebracht. Het lagere resultaat heeft gevolgen voor de uitkering van het dividend. | ||||
Dividend Vitens | -35 | -35 | -35 | -35 |
We ramen het dividend van waterbedrijf Vitens af naar € 0. De uitkering van dividend lijkt de komende jaren niet realistisch, gelet op de investeringsopgaven die komen voor een goede en veilige drinkwatervoorziening. De solvabiliteitsratio ligt nu nog net boven de 30%, dat is de ondergrens om te voldoen aan de eigen continuïteitsdoelstellingen. Er zijn echter veel onzekerheden waardoor de verwachting is dat de financiële ratio’s op lange termijn zakken onder de streefwaarden waardoor dividenduitkering niet opportuun is. Vitens heeft de positieve jaarresultaten volledig nodig voor versterking van haar eigen vermogen voor toekomstige investeringen. | ||||
Effecten cao | -1.106 | -1.106 | -1.106 | -1.106 |
Op 6 april is er een definitief cao-akkoord voor de gemeentelijke sector gesloten. Er is een salarisstijging voor iedereen afgesproken, waarbij de nadruk ligt op medewerkers in de eerste schalen in het loongebouw. Gemiddeld voor onze medewerkers komt de stijging uit op ± 8%, waarbij we in de begroting met 3,3% hadden gerekend. | ||||
OZB-niet-woningen | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 |
Op basis van nieuwe gegevens ramen we een structurele meeropbrengst OZB niet-woningen van € 1.130.000. Oorzaak is met name de WOZ-waardestijging van de courante niet-woningen die bij de tariefberekening in september 2022 nog niet in beeld was. Het gaat om een stijging van ± 16%. Zoals gebruikelijk is de tariefberekening gebaseerd op een geschatte WOZ-herwaardering. Hierin nemen we areaalontwikkeling en leegstand mee. In de periode tussen de inschatting in september 2022 en de definitieve aanslagoplegging in februari 2023 scherpen onze taxateurs de herwaardering aan. De totale WOZ-waarde van de niet-woningen heeft een verband met de algemene uitkering. | ||||
OZB-woningen | 115 | 115 | 115 | 115 |
Bij de OZB woningen schatten we een structurele meeropbrengst in van € 115.000. Dit is ongeveer 1,5%. Wij vinden dit een acceptabel verschil. | ||||
Rentelasten i.v.m. aantrekken vaste geldlening 20 miljoen | -325 | -366 | -351 | -336 |
Op 8 maart is er een nieuwe vaste geldlening van 20 miljoen aangetrokken bij de Provincie Noord-Brabant met een looptijd van 25 jaar tegen een rentepercentage van 3,30%. | ||||
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | -242 | -116 | 0 | 0 |
In de ontwikkelingen binnen programma 0 hebben wij u geïnformeerd over de stijgende gas- en elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2023 verhoogd met € 119.000 en de elektriciteitskosten met € 1.254.000. Doordat de elektriciteitskosten deels betrekking hebben op riolering (€ 280.000), kunnen we dit binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas en elektriciteit (€ 1.093.000) komt in 2023 ten laste van het resultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging. Voorzichtigheidshalve hebben we de gas- en elektriciteitslasten voor 2024 ook verhoogd. Doordat op dit moment 40% van de prijzen zijn vastgeklikt verwachten wij in de 2e voortgangsrapportage een accuratere inschatting te kunnen maken. De stijging van de gas- en elektriciteitskosten heeft in 2024 een negatief effect van respectievelijk € 59.000 en € 462.000. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanbesteding onderhoud groen | 50 | 50 | 50 | 50 |
Onlangs heeft u het integraal beheer openbare ruimte (IBOR) vastgesteld waarin de uitgangspunten voor het onderhoud zijn vastgesteld. Daarnaast zijn per 1 januari 2023 alle overeenkomsten m.b.t. het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan het gemeentelijk groen, van rechtswege geëindigd. Daarom hebben we deze werkzaamheden opnieuw aanbesteed. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -11 | -50 | -12 | -12 |
Zoals we in de jaarrekening hebben aangegeven hebben we in 2021 een aanbesteding in de markt gezet en gegund voor diverse bedrijfswagens. Het chassis van deze wagens is geleverd, maar de opbouw is duurder uitgevallen. Dit gaat om een prijsstijging van 8% en leidt tot een stijging van de afschrijvingslasten van € 3.500 per jaar. Gezamenlijk leiden deze wijzigingen in programma 0 en 7 tot nadelen in 2023 en 2024 van respectievelijk € 11.000 en € 50.000 en vanaf 2025 tot een structureel nadeel van € 14.000. | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | -5 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
ARBO budget | -25 | 0 | 0 | 0 |
In 2018 heeft het meest recente Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) plaatsgevonden en in 2020 het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO). In het Sociaal jaarverslag over 2021 hebben we aangegeven in 2023 opnieuw een PMO-MTO uit te willen voeren. Vanuit het aantrekkelijk werkgeverschap is duurzame inzetbaarheid een belangrijk onderdeel. Met een PMO willen we de gezondheid van onze medewerkers in kaart brengen en zo gezondheids- en werkproblemen in een vroeg stadium signaleren. Met het MTO willen we de tevredenheid van de medewerkers in kaart brengen om zo de factoren die het plezier in werk bevorderen waar mogelijk te verhogen. | ||||
Baten van aanmaningen en dwangbevelen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Het voordeel van € 20.000 betreft door belastingplichtigen betaalde kosten van aanmaningen en dwangbevelen. | ||||
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | 0 | -11 | -11 |
In 2024 willen wij een vrachtwagen vervangen. Hier had u al een investeringsbudget voor beschikbaar gesteld. In het voorbereidingsproces kwam een duurzame optie hiervoor naar voren. Dit vraagt echter om een € 85.000 hoger investeringsbudget. Dit willen wij dekken uit de middelen die in 2022 in IBOR beschikbaar zijn gesteld. Het gaat specifiek om het investeringsbudget 'toepassen duurzaam materieel' die we hebben verdeeld over speelvoorzieningen, verlichting en wegen. Doordat hiermee de afschrijvingstermijn korter wordt, stijgen de afschrijvingslasten vanaf 2025 met € 4.000. Wij brengen dit ten laste van het begrotingsresultaat. Het gaat om een wijziging binnen programma's 0, 2 en 5. | ||||
Elektronisch ondertekenen | -7 | -18 | -18 | -18 |
We werken aan een plan om ‘elektronisch ondertekenen’ in te voeren. Dit is software waarmee contracten en documenten digitaal ondertekend kunnen worden. Belangrijk element in het coalitieakkoord is een goede zorg voor de informatie die we “in huis” hebben. We werken aan het op orde brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Een elektronische handtekening en het digitaal ondertekenen van documenten is een logische stap. | ||||
Evaluatie exploitatie Turmac Cultuur Fabriek (TCF) | -25 | 0 | 0 | 0 |
Sinds 2022 draait de Turmac Cultuurfabriek op volle toeren. We merken dat er diverse knelpunten zijn wat betreft beheer en exploitatie van de TCF, met name op het gebied van veiligheid en de samenwerking tussen de partijen. Deze knelpunten willen we goed in beeld krijgen, daarom evalueren wij in 2023 de exploitatie van de Turmac zoals we die voor ogen hadden bij de oprichting. Voor evaluatie hebben wij een bedrag van 25.000 euro nodig. | ||||
Gemeentehuis | 74 | 0 | 0 | 0 |
Wij verwachten dit jaar op het klein onderhoud van het gemeentehuis € 50.000 minder uit te geven. Daarnaast verwachten we een voordeel op de kapitaallasten van € 24.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeringsbudgetten gemeentehuis zijn doorgeschoven naar 2023. Doordat deze kapitaallasten deels (€ 13.000) worden gedekt uit een kapitaallastenreserve, heeft dit geen effect op het begrotingsresultaat. Per saldo verwachten wij een eenmalig voordeel van € 61.000. | ||||
Inhuur interim griffier | -55 | 0 | 0 | 0 |
In de periode 22 februari tot en met 15 juli 2023 is een interim griffier aangesteld. Dit in verband met het zwangerschapsverlof van onze griffier. | ||||
Inhuurverplichtingen sociaal domein | -500 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal consulenten binnen het sociaal domein blijkt uit een externe caseloadberekening structureel te laag. In 2022 hebben wij middelen gevraagd en gekregen voor formatie vanaf 2023. | ||||
Onkruidverdelgingsmachine | 0 | -3 | -3 | -3 |
We willen dit jaar een onkruidverdelgingsmachine aanschaffen. Deze gebruiken we voor de bestrijding van invasieve soorten zoals de Japanse duizendknoop en de reuze bereklauw. Daarnaast kunnen we deze machine gebruiken voor onkruidbestrijding en reinigingsactiviteiten. We verwachten hiermee een efficiëntieslag te slaan. Hiervoor hebben we een investeringsbudget nodig van € 30.000. Dit leidt vanaf 2024 tot een stijging van de kapitaallasten van € 3.000. | ||||
Overheveling budget actualiseren IHP (integraal huisvestingsplan - onderwijs) | 60 | 0 | 0 | 0 |
Voor het actualiseren van het IHP is incidenteel € 60.000 beschikbaar gesteld voor extra capaciteit. Dit budget wordt overgeheveld van programma 0 'Bestuur en ondersteuning 'naar programma 4 'Onderwijs'. | ||||
Raadhuisplein 1D en 14 | -18 | -18 | -18 | 0 |
Zoals we hebben toegelicht bij de jaarrekening vergt de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd. Dit leidt binnen programma 2 tot een eenmalig voordeel van € 14.000 op de afschrijvingslasten in 2024. Dit brengen we ten gunste aan het begrotingsresultaat. | ||||
Stijgende verhuuropbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 hebben we de verhuuropbrengsten waarbij dit contractueel gezien mogelijk was, verhoogd. Deze indexatie was hoger dan het algemene inflatiepercentage waar we bij de meerjarenbegroting 2023-2026 rekening mee hebben gehouden. Dit leidt tot € 17.000 hogere huuropbrengsten, verspreid over programma's 0, 1 en 5. Dit voordeel brengen we ten gunste aan het begrotingsresultaat. | ||||
Taxatie vastgoed | -30 | 0 | 0 | 0 |
Voor de taxatie van panden en inventarissen is bij de primitieve begroting 2022-2025 € 20.000 beschikbaar gesteld. Zoals aangegeven in de jaarrekening zijn deze taxaties vertraagd, waardoor wij via deze wijziging deze middelen opnieuw aanvragen. | ||||
Totaal mutaties | 958 | 792 | 291 | 2.249 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | 5 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
Gemeentehuis | -13 | 0 | 0 | 0 |
Wij verwachten dit jaar op het klein onderhoud van het gemeentehuis € 50.000 minder uit te geven. Daarnaast verwachten we een voordeel op de kapitaallasten van € 24.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeringsbudgetten gemeentehuis zijn doorgeschoven naar 2023. Doordat deze kapitaallasten deels (€ 13.000) worden gedekt uit een kapitaallastenreserve, heeft dit geen effect op het begrotingsresultaat. Per saldo verwachten wij een eenmalig voordeel van € 61.000. | ||||
Totaal reservemutaties | -8 | 0 | 0 | 0 |