In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 5.260 | 4.305 | 3.425 | 4.491 |
Actualiseren uitkeringslasten en baten | 1.150 | 1.150 | 1.150 | 1.150 |
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 1.843 | 916 | 154 | 2.026 |
Dividend Alliander | -120 | 0 | 0 | 0 |
Dividend Vitens | -35 | -35 | -35 | -35 |
Hogere opbrengst verhuur sportaccommodaties | 60 | 60 | 60 | 60 |
Huuropbrengst locaties Kinderopvang | 45 | 45 | 45 | 45 |
OZB-niet-woningen | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 |
OZB-woningen | 115 | 115 | 115 | 115 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 280 | 126 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 792 | 799 | 806 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 1.384 | -403 | -287 | -170 |
Actualisatie raming uitvoeringskosten Omgevingswet | -60 | 0 | 0 | 0 |
Baten van aanmaningen en dwangbevelen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 80 | 0 | 0 | 0 |
Bijstelling eigen bijdragen Wmo | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijstelling raming leges omgevingsvergunningen | -100 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -113 | -91 | -91 | -91 |
Mutaties rioolheffing 2023 | -688 | -449 | -333 | -216 |
Opvang ontheemden Oekraïne | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Stijgende verhuuropbrengsten | 17 | 17 | 17 | 17 |
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 128 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties 1e voortgangsrapportage - Baten | 6.644 | 3.903 | 3.139 | 4.321 |
LASTEN | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 6.178 | 3.818 | 3.060 | 2.185 |
Actualisatie begroting gemeenschappelijke regeling VGGM | 94 | 0 | 0 | 0 |
Actualiseren uitkeringslasten en baten | 1.550 | 1.150 | 1.150 | 1.150 |
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 930 | 930 | 930 | 930 |
Algemene uitkering - vrijval stelposten | -1.130 | -1.232 | -1.335 | -1.389 |
Bijdrage aan MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening) | 478 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan VNG voor het fonds GGU | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | -48 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | 73 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers - programma RSD | 260 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer | 74 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage MGR voor de module RBL (leerplicht) | 48 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage VGGM - brandweer | 192 | 0 | 0 | 0 |
Effecten cao | 1.106 | 1.106 | 1.106 | 1.106 |
Indexering onderhoudscontracten verkeersregelinstallaties | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rentelasten i.v.m. aantrekken vaste geldlening 20 miljoen | 325 | 366 | 351 | 336 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 1.373 | 647 | 0 | 0 |
Subsidie exploitatie zwembad 'De Boskuul' | 42 | 22 | 22 | 22 |
Subsidie peuteropvang | -40 | -30 | -30 | -30 |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 792 | 799 | 806 | 0 |
Wet goed verhuurderschap | 26 | 26 | 26 | 26 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 6.461 | 2.046 | 1.732 | 1.974 |
Aanbesteding onderhoud groen | 44 | 44 | 44 | 44 |
Aanpassingen voorterrein Turmac Cultuur Fabriek | 0 | 1 | 1 | 1 |
Aansluiting budget toerisme en recreatie met toeristenbelasting | -6 | -6 | -6 | -6 |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 11 | 50 | 14 | 14 |
Actualisatie investeringen groen en speeltoestellen | -1 | -36 | 0 | 0 |
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting primair onderwijs (PO) | 0 | 0 | -198 | 0 |
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs (VO) | 0 | 0 | -14 | 0 |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -9 | -29 | -27 | -27 |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 2) | -81 | -145 | -176 | -165 |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 3) | 17 | -30 | -47 | -30 |
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -3 | -2 | -48 | -7 |
Actualisatie parkeerbeleid | 30 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie raming bedrag ondernemersfonds centrum | -13 | -13 | -13 | -13 |
Actualisatie raming uitvoeringskosten Omgevingswet | -250 | 0 | 0 | 0 |
Afrekening regeling reductie energieverbruik woningen (RREW) | 6 | 0 | 0 | 0 |
Afronding maatregelen corona herstelplan | 425 | 0 | 0 | 0 |
ARBO budget | 25 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 80 | 0 | 0 | 0 |
Bijstelling budget advieskosten bestemmingsplannen | 43 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | -6 | 4 | 4 |
Elektronisch ondertekenen | 7 | 18 | 18 | 18 |
Evaluatie exploitatie Turmac Cultuur Fabriek (TCF) | 25 | 0 | 0 | 0 |
Gemeentehuis | -74 | 0 | 0 | 0 |
GPS strooiers | 26 | 0 | 0 | 0 |
Herstelplan continuïteit Pluryn | 315 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur interim griffier | 55 | 0 | 0 | 0 |
Inhuurverplichtingen sociaal domein | 500 | 0 | 0 | 0 |
Inrichting applicaties sociaal domein | 30 | 0 | 0 | 0 |
Inzet huisadvocaat | 20 | 0 | 0 | 0 |
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | -40 | 75 | -35 | 0 |
Kostenstijging Jeugdhulp | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 |
Kostenstijging Wmo hulp bij huishouden en begeleiding | 975 | 998 | 1.022 | 1.049 |
Kostenstijging Wmo woningaanpassingen en hulpmiddelen | 230 | 230 | 230 | 230 |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen | -30 | -30 | -30 | -30 |
Minimabeleid - Energietoeslag 2023 | 1.151 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -113 | -91 | -91 | -91 |
Mutaties rioolheffing 2023 | -688 | -449 | -333 | -216 |
Onkruidverdelgingsmachine | 0 | 3 | 3 | 3 |
Opstellen Zevenaarse routekaart circulaire economie | 20 | 0 | 0 | 0 |
Opvang ontheemden Oekraïne | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Overheveling budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | -15 | 15 | 0 | 0 |
Overheveling budget actualiseren IHP (integraal huisvestingsplan - onderwijs) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publieksbereik tempellocatie Herwen-Hemeling | 22 | 0 | 0 | 0 |
Raadhuisplein 1D en 14 | 18 | 4 | 18 | 0 |
Taxatie vastgoed | 30 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering handhavingsproject Ariadne | 15 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering onderhoudswerkzaamheden tijdelijke parkeerterrein BAT-terrein (Enghuizen) | 35 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering taken Wet kwaliteitsborging (Wkb) | 24 | 24 | 24 | 24 |
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 378 | 150 | 100 | 0 |
Vrijval actief en afschrijvingslasten advies en planvorming A15 en A12 | 0 | 0 | 0 | -100 |
Vrijval budget voorbereiding rivierklimaatpark | -44 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval raming grex centrumplan-projectplan | 13 | 13 | 13 | 13 |
3. Nieuw beleid | 62 | 51 | 51 | 51 |
Led verlichting sportterreinen | 62 | 51 | 51 | 51 |
Totaal 1e voortgangsrapportage - Lasten | 12.701 | 5.915 | 4.842 | 4.209 |
Totaal mutaties 1e VGR voor bestemming | -6.057 | -2.012 | -1.704 | 112 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | 1.061 | 297 | 94 | 44 |
Toevoegingen | 500 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 561 | 297 | 94 | 44 |
Totaal mutaties 1e VGR na bestemming | -5.496 | -1.715 | -1.610 | 155 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie begroting gemeenschappelijke regeling VGGM | -94 | 0 | 0 | 0 |
Vanwege de hoge inflatie nemen personeels- en exploitatiekosten van de gemeenschappelijke regeling (VGGM) sterk toe. Deze waren begin 2022 niet voorzien bij het opstellen van de begroting 2023. Op basis van de gegevens per januari 2023 en aanpassing inwoneraantallen waarbij rekening is gehouden met het aantal inwoners en aantal 0-18 jarigen per 1-1-2022 (was 1-1-2021) is de raming voor 2023 voor de deelnemende gemeente bijgesteld. De structurele effecten voor onze meerjarenbegroting worden verwerkt in de Kadenota 2024-2027. | ||||
Actualiseren uitkeringslasten en baten | -400 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen zijn aangepast aan de prognose van de RSD (ontwikkelingen tot en met februari 2023) en aanpassing van het voorlopig BUIG budget waarbij rekening is gehouden met verhogingen in verband met de aanpassing van het 'Wettelijk Minimum Loon' en het effect hiervan voor de uitkeringslasten/-baten. | ||||
Algemene uitkering - september- en decembercirculaire 2022 | 913 | -14 | -776 | 1.096 |
In de decembercirculaire 2022 heeft het Rijk een fout met betrekking tot de WOZ-ramingen in de septembercirculaire 2022 gecorrigeerd. Om die reden presenteren wij deze twee circulaires gezamenlijk. De septembercirculaire 2022 laat naast het accres ook een correctie loon- en prijsontwikkeling zien als gevolg van een gewijzigde berekeningsmethodiek door het Rijk. Hierover hebben wij u in RIB 2022-066 geïnformeerd. In de algemene uitkering zit een compensatie vanwege gestegen inflatie. Dit bedrag van € 930.000 zetten wij apart om de budgetten te verhogen met de gestegen inflatie. Het Rijk raamt de vergoeding voor het BCF onder plafond niet structureel. Dit leidt tot incidentele voordelen in de jaarrekening. Om dit te voorkomen nemen we hiervoor een structurele stelpost op van € 700.000. In de septembercirculaire is voor 2026 eenmalig een rijksbijdrage opgenomen voor een bedrag van € 2.191.000. Hierdoor verplaatst het ravijnjaar zonder rijksmaatregelen zich naar 2027. | ||||
Algemene uitkering - vrijval stelposten | 1.130 | 1.232 | 1.335 | 1.389 |
Vanuit de algemene uitkering is op basis van de september- en decembercirculaire 2022 een stelpost opgenomen van € 930.000. Zie ook de toelichting in deze voortgangsrapportage met betrekking tot de algemene uitkering. Omdat er in deze voortgangsrapportage veel mutaties zijn die betrekking hebben op loon- en prijsstijgingen zetten wij deze stelpost in. | ||||
Bijdrage aan MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening) | -478 | 0 | 0 | 0 |
De hogere bijdrage aan de MGR voor de module WgSW is veroorzaakt door de loonkostenontwikkeling (CAO en verhoging van het minimumloon), extra incidentele uitkering en aanpassingen gebaseerd op het aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2022. | ||||
Bijdrage aan VNG voor het fonds GGU | -30 | -30 | -30 | -30 |
De financiering van de gezamenlijke gemeentelijke activiteiten verloopt via de VNG en het Fonds GGU (gezamenlijke gemeentelijke uitvoering) . We noemen de Informatiebeveiligingsdienst, de gezamenlijke inkoop van ICT en telefonie, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en het GGI-netwerk, een beveiligd landelijk datanetwerk voor gemeenten. Op basis van inwoneraantallen betalen we de bijdrage aan de VNG. Aan de inkomstenkant worden gemeenten hiervoor gecompenseerd via de algemene uitkering. | ||||
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | 48 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de aangepaste meerjarenbegroting 2023 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2023 daalt in totaal met ongeveer € 48.000. Deze daling komt door verschillende onderdelen. Als eerste door slimmere organisatie. Als tweede door daling van het aantal ritten in het vervoer. Deze daling is groter dan de stijging door een hogere indexering van de vervoerskosten (NEA-index van 2,0 naar 13,7%). Bij het vervoer voor Wmo is de impact van corona nog steeds merkbaar. Bij het jeugdwetvervoer is de daling een gevolg van een daling van het aantal actieve reizigers en ritten in de 2e helft van 2022. | ||||
Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | -73 | 0 | 0 | 0 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de aangepaste meerjarenbegroting 2023 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2023 stijgt voornamelijk door een hogere indexering van de vervoerskosten van 2% naar 13,9% (NEA-index). | ||||
Bijdrage gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers - programma RSD | -260 | 0 | 0 | 0 |
I.v.m. hogere CAO afspraken en overige prijsstijgingen, t.o.v. de primitieve begroting, zijn wijzigingen doorgevoerd in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling voor het programma RSD (regionale sociale dienst). De hogere bijdrage heeft betrekking op de exploitatie, dienstverlening en participatie. De structurele mutaties voor de meerjarenbegroting 2024-2027 worden verwerkt in de Kadernota. | ||||
Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer | -74 | 0 | 0 | 0 |
De hogere bijdrage aan de MGR voor de modules Inkoop en Beheer wordt voornamelijk veroorzaakt door de loonkostenontwikkeling (CAO). Daarnaast wordt incidenteel de bijdrage verhoogd in verband met extra kosten voor de doorontwikkeling van regionale uitgangspunten voor de inkoop zorg en voor een kostprijsonderzoek. Het incidentele deel van de kostenstijging bedraagt afgerond € 17.500. | ||||
Bijdrage MGR voor de module RBL (leerplicht) | -48 | 0 | 0 | 0 |
Ten opzichte van de primaire begroting 2023 wordt naast de inflatie en loonkostenstijging binnen de module RBL wordt rekening gehouden met aanpassingen in de formatie als gevolg van de nieuwe formatierichtlijnen voor leerplichttaken. | ||||
Bijdrage VGGM - brandweer | -192 | 0 | 0 | 0 |
in de begroting 2024 van VGGM is tevens een verhoging voor 2023 opgenomen in verband met loon- en prijsindexatie. Deze toename is een direct gevolg van de hoge inflatie resulterend in sterke loonstijging en prijsstijging van huur, onderhoudskosten en ICT-middelen. | ||||
Dividend Alliander | -120 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 behaalde Alliander een nettoresultaat van € 198 miljoen (2021: € 242 miljoen). De bedrijfskosten zijn gestegen als gevolg van hogere kosten voor de netverliezen en hogere tarieven die door TenneT in rekening worden gebracht. Het lagere resultaat heeft gevolgen voor de uitkering van het dividend. | ||||
Dividend Vitens | -35 | -35 | -35 | -35 |
We ramen het dividend van waterbedrijf Vitens af naar € 0. De uitkering van dividend lijkt de komende jaren niet realistisch, gelet op de investeringsopgaven die komen voor een goede en veilige drinkwatervoorziening. De solvabiliteitsratio ligt nu nog net boven de 30%, dat is de ondergrens om te voldoen aan de eigen continuïteitsdoelstellingen. Er zijn echter veel onzekerheden waardoor de verwachting is dat de financiële ratio’s op lange termijn zakken onder de streefwaarden waardoor dividenduitkering niet opportuun is. Vitens heeft de positieve jaarresultaten volledig nodig voor versterking van haar eigen vermogen voor toekomstige investeringen. | ||||
Effecten cao | -1.106 | -1.106 | -1.106 | -1.106 |
Op 6 april is er een definitief cao-akkoord voor de gemeentelijke sector gesloten. Er is een salarisstijging voor iedereen afgesproken, waarbij de nadruk ligt op medewerkers in de eerste schalen in het loongebouw. Gemiddeld voor onze medewerkers komt de stijging uit op ± 8%, waarbij we in de begroting met 3,3% hadden gerekend. | ||||
Hogere opbrengst verhuur sportaccommodaties | 60 | 60 | 60 | 60 |
De tarieven voor de verhuur van de sportaccommodatie zijn m.i.v. 1 september 2023 geïndexeerd met 7,5%. In onze begroting 2023 is geen rekening gehouden met deze indexering. De raming wordt bijgesteld o.b.v. de te verwachten (hogere) opbrengst waarbij uitgegaan is van de opbrengst in het 1e kwartaal 2023. | ||||
Huuropbrengst locaties Kinderopvang | 45 | 45 | 45 | 45 |
In verband met uitbreiding van het aantal locaties en indexering van bestaande accommodaties zijn de opbrengsten structureel verhoogd. | ||||
Indexering onderhoudscontracten verkeersregelinstallaties | -5 | -5 | -5 | -5 |
In 2023 zijn de onderhoudscontracten voor de verkeersregelinstallaties geïndexeerd met 10%. Dit leidt tot een nadeel van € 4.500. Dit brengen we ten laste van het begrotingsresultaat. | ||||
OZB-niet-woningen | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 |
Op basis van nieuwe gegevens ramen we een structurele meeropbrengst OZB niet-woningen van € 1.130.000. Oorzaak is met name de WOZ-waardestijging van de courante niet-woningen die bij de tariefberekening in september 2022 nog niet in beeld was. Het gaat om een stijging van ± 16%. Zoals gebruikelijk is de tariefberekening gebaseerd op een geschatte WOZ-herwaardering. Hierin nemen we areaalontwikkeling en leegstand mee. In de periode tussen de inschatting in september 2022 en de definitieve aanslagoplegging in februari 2023 scherpen onze taxateurs de herwaardering aan. De totale WOZ-waarde van de niet-woningen heeft een verband met de algemene uitkering. | ||||
OZB-woningen | 115 | 115 | 115 | 115 |
Bij de OZB woningen schatten we een structurele meeropbrengst in van € 115.000. Dit is ongeveer 1,5%. Wij vinden dit een acceptabel verschil. | ||||
Rentelasten i.v.m. aantrekken vaste geldlening 20 miljoen | -325 | -366 | -351 | -336 |
Op 8 maart is er een nieuwe vaste geldlening van 20 miljoen aangetrokken bij de Provincie Noord-Brabant met een looptijd van 25 jaar tegen een rentepercentage van 3,30%. | ||||
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | -1.093 | -522 | 0 | 0 |
In de ontwikkelingen binnen programma 0 hebben wij u geïnformeerd over de stijgende gas- en elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2023 verhoogd met € 119.000 en de elektriciteitskosten met € 1.254.000. Doordat de elektriciteitskosten deels betrekking hebben op riolering (€ 280.000), kunnen we dit binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas en elektriciteit (€ 1.093.000) komt in 2023 ten laste van het resultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging. Voorzichtigheidshalve hebben we de gas- en elektriciteitslasten voor 2024 ook verhoogd. Doordat op dit moment 40% van de prijzen zijn vastgeklikt verwachten wij in de 2e voortgangsrapportage een accuratere inschatting te kunnen maken. De stijging van de gas- en elektriciteitskosten heeft in 2024 een negatief effect van respectievelijk € 59.000 en € 462.000. | ||||
Subsidie exploitatie zwembad 'De Boskuul' | -42 | -22 | -22 | -22 |
In de overeenkomst tussen gemeente en exploitant van zwembad 'De Boskuul' zijn afspraken vastgelegd over de jaarlijkse, door het CBS vastgestelde, indexeringen voor cao-sector particulieren bedrijven, CPI/Gas en CPI/Alle huishoudens. De definitieve indexeringen zijn bekend in in het 4e kwartaal 2022 en de raming (nadeel) 2023 wordt in deze 1e voortgangsrapportage hierop aangepast. | ||||
Subsidie peuteropvang | 40 | 30 | 30 | 30 |
In de voorgaande jaren is de subsidie voor peuteropvang deels bekostigd uit de middelen (specifieke uitkering) die wij ontvangen van het rijk voor het onderwijsachterstandenbeleid. Met deze middelen is structureel dekking voor opvang in de vroeg- en voorschoolse educatie waardoor het beschikbaar budget voor subsidie kan worden verlaagd. | ||||
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het kabinet heeft op 27 februari 2023 € 1,04 miljard beschikbaar gesteld aan gemeenten en provincies voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 (CDOKE). De uitkering moet voor minimaal 90% gebruikt worden voor apparaatskosten: salariskosten, kosten voor ingeleend personeel of het afnemen van een beleidsonderzoek. Jaarlijks zal verantwoording over de besteding moeten worden afgelegd. Voor Zevenaar is voor 2023 € 792.000, voor 2024 € 799.000 en voor 2025 € 806.000 beschikbaar gesteld. | ||||
Wet goed verhuurderschap | -26 | -26 | -26 | -26 |
Op 21 maart jl. heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel goed verhuurderschap (“Wet goed verhuurderschap”) aangenomen. Met de invoering van deze wet gelden er vanaf 1 juli 2023 aanvullende regels voor verhuur van woonruimte en voor verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Gemeenten krijgen hier een belangrijke rol in. In de decembercirculaire 2022 is 12,4 miljoen aan structurele middelen opgenomen voor de uitvoeringskosten. Voor Zevenaar is dit € 26.000 structureel vanaf 2023. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanbesteding onderhoud groen | -44 | -44 | -44 | -44 |
Onlangs heeft u het integraal beheer openbare ruimte (IBOR) vastgesteld waarin de uitgangspunten voor het onderhoud zijn vastgesteld. Daarnaast zijn per 1 januari 2023 alle overeenkomsten m.b.t. het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan het gemeentelijk groen, van rechtswege geëindigd. Daarom hebben we deze werkzaamheden opnieuw aanbesteed. | ||||
Aanpassingen voorterrein Turmac Cultuur Fabriek | 0 | -1 | -1 | -1 |
Op het voorterrein van de Turmac Cultuur Fabriek vinden ongewenste verkeersbewegingen plaats die overlast veroorzaken voor voetgangers en schade toebrengen aan de openbare ruimte. Hier hebben wij u eerder dit jaar via een raadsinformatiebrief van op de hoogte gesteld. | ||||
Aansluiting budget toerisme en recreatie met toeristenbelasting | 6 | 6 | 6 | 6 |
In de begroting 2023-2026 is door u besloten om het bedrag dat aan toeristenbelasting wordt ontvangen ingezet gaat worden voor o.a. toeristische infrastructuur, ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie, samenwerking en goed gastheerschap. In totaal een bedrag van € 382.000. Met deze begrotingswijziging corrigeren wij de inflatiecorrectie die ook nog aan dit bedrag is toegevoegd. Een structureel voordeel van € 6.000. | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | -11 | -50 | -14 | -14 |
Zoals we in de jaarrekening hebben aangegeven hebben we in 2021 een aanbesteding in de markt gezet en gegund voor diverse bedrijfswagens. Het chassis van deze wagens is geleverd, maar de opbouw is duurder uitgevallen. Dit gaat om een prijsstijging van 8% en leidt tot een stijging van de afschrijvingslasten van € 3.500 per jaar. Gezamenlijk leiden deze wijzigingen in programma 0 en 7 tot nadelen in 2023 en 2024 van respectievelijk € 11.000 en € 50.000 en vanaf 2025 tot een structureel nadeel van € 14.000. | ||||
Actualisatie investeringen groen en speeltoestellen | 1 | 36 | 0 | 0 |
We hebben de groen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat de werkzaamheden omtrent het 'Grimbornhof' en de 'uitbreiding bomen 2023' in 2023 nog niet zijn afgerond. Voor de uitbreiding bomen zijn we namelijk bezig om de diverse mogelijkheden qua locatie op papier te zetten. Dit neemt met name het eerste jaar meer tijd in beslag. | ||||
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting primair onderwijs (PO) | 0 | 0 | 198 | 0 |
Wij hebben de raming van de fasering voor de investeringen in de onderwijshuisvesting (primair - onderwijs) geactualiseerd. De fasering betreft vooral investeringen voor de herontwikkeling van de locatie Vestersbos. Dit leidt tot een eenmalig voordeel, incidenteel lagere afschrijvingslasten in 2025. | ||||
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs (VO) | 0 | 0 | 14 | 0 |
Wij hebben de raming van de fasering voor de investeringen in de onderwijshuisvesting van het voortgezet onderwijs (VO) geactualiseerd. De fasering betreft de investeringen nieuwbouw/uitbreiding van een locatie voor het VO. Bij deze aanpassing is rekening gehouden met de investering van € 3.500.000 zoals deze is opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling (GRHVOL) in 2025. Dit leidt tot een eenmalig voordeel, incidenteel lagere afschrijvingslasten in 2025. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 9 | 29 | 27 | 27 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we een deel van de werkzaamheden omtrent 'vervangen masten 2023', 'vervangen armaturen 2023' en 'vervangen verkeersregelinstallaties 2023' later zullen verrichten. Gezien de huidige inschattingen op basis van de ouderdom en technische staat hebben we ervoor gekozen om een deel van deze investeringsbudgetten toe te voegen aan gelijknamige investeringsbudgetten voor 2026. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 9.000 in 2023, € 29.000 in 2024, € 27.000 in 2025 en € 26.500 in 2026. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 2) | 81 | 145 | 176 | 165 |
Wij hebben de startdatum van 3 investeringsprojecten met 1 jaar in de tijd verschoven. Het gaat hierbij om "Gebiedsopgave Babberich met Witte Kruis", "Planvorming herinrichting Doesburgseweg" en "Vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort". Deze projecten zijn afhankelijk van externe besluitvorming. Daarnaast hebben wij ook een aanpassing in de kapitaallasten verwerkt omdat wij hebben vastgesteld dat bepaalde afschrijvingstermijnen niet overeenkwamen met de eisen uit het BBV. Dit leidt tot een structureel voordeel van de kapitaallasten vanaf 2023 van € 81.000 oplopend naar € 142.000 in 2025 en 2026 en vanaf 2027 tot € 122.000. Daarnaast is in 2024, 2025 en 2026 een eenmalig voordeel te zien van € 23.000, € 34.000 resp. € 23.000. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 3) | -17 | 30 | 47 | 30 |
In de begroting 2023-2026 is de afschrijvingslast opgenomen voor het investeringsbudget voorbereiding ontwikkelen 7PoortII. Op grond van het BBV had dit niet gemoeten. Een voordeel van € 30.000 (structureel vanaf 2024). Daarnaast is de afschrijvingslast voor toekomstbestendig maken bedrijventerrein Tatelaar/Hengelder gecorrigeerd voor 2023. Een nadeel van € 17.000 eenmalig in 2023 en door een jaar later realisatie een voordeel van € 17.000 eenmalig in 2025. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 3 | 2 | 48 | 7 |
We hebben de wegen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'voetgangersoversteekplaatsen parkeerring' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2025 te verrichten. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 8.000 in 2024 en € 26.000 in 2025. | ||||
Actualisatie parkeerbeleid | -30 | 0 | 0 | 0 |
Samen met adviesbureau Empaction zijn we in juli 2022 gestart met de evaluatie van het huidige parkeerbeleid. Hiervoor is oorspronkelijk € 50.000 beschikbaar gesteld. Door capaciteitsproblemen (ontstaan door vertrek van de betrokken medewerker) is noodzakelijkerwijs gekozen om de adviesopdracht aan het bureau uit te breiden. Dit bracht meerkosten met zich mee. Daarnaast is gekozen om tijdens de evaluatie een uitgebreid participatietraject in te gaan, waardoor de kosten hoger uitvallen dan in eerste instantie begroot. Het participatietraject bestond uit een online enquête, een tweetal dagen straatinterviews, een aantal kwalitatieve interviews met ondernemers en een aantrekkelijke, goed leesbare rapportage van de resultaten, die met het brede publiek gedeeld kunnen worden. Tot slot is dit onderwerp aangegrepen om het besluitvormingsproces iets anders vorm te geven middels een tussenstap in de vorm van een oordeelvormende commissie over dit onderwerp hetgeen tot extra inzet van het bureau heeft geleid. Deze drie redenen hebben tot gevolg dat er sprake is van een overschrijding van 30.000 euro waarvoor we nu extra middelen vragen. | ||||
Actualisatie raming bedrag ondernemersfonds centrum | 13 | 13 | 13 | 13 |
De reclamebelasting die geheven wordt bij ondernemers in het centrum wordt onder aftrek van de kosten voor de heffing gestort in het Ondernemersfonds. Het begrote bedrag sluit echter niet aan met de begrote reclamebelasting. Een voordeel van € 13.000. | ||||
Actualisatie raming uitvoeringskosten Omgevingswet | 190 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2023-2026 zijn structurele kosten opgenomen voor de uitvoering van de Omgevingswet. Nu de invoering van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024 valt het begrote bedrag voor 2023 vrij ten gunste van het begrotingssaldo. Een eenmalig voordeel van € 190.000. | ||||
Afrekening regeling reductie energieverbruik woningen (RREW) | -6 | 0 | 0 | 0 |
De RREW liep tot en met 31 december 2022. Een bedrag van € 6.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | -425 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
ARBO budget | -25 | 0 | 0 | 0 |
In 2018 heeft het meest recente Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) plaatsgevonden en in 2020 het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO). In het Sociaal jaarverslag over 2021 hebben we aangegeven in 2023 opnieuw een PMO-MTO uit te willen voeren. Vanuit het aantrekkelijk werkgeverschap is duurzame inzetbaarheid een belangrijk onderdeel. Met een PMO willen we de gezondheid van onze medewerkers in kaart brengen en zo gezondheids- en werkproblemen in een vroeg stadium signaleren. Met het MTO willen we de tevredenheid van de medewerkers in kaart brengen om zo de factoren die het plezier in werk bevorderen waar mogelijk te verhogen. | ||||
Baten van aanmaningen en dwangbevelen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Het voordeel van € 20.000 betreft door belastingplichtigen betaalde kosten van aanmaningen en dwangbevelen. | ||||
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nutsbedrijven leveren een bijdrage voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen. Gezien de resultaten in 2022 en het eerste kwartaal 2023 verwachten we dat deze bijdragen in 2023 € 80.000 hoger zijn dan geraamd. De storting in de voorziening verhogen we met hetzelfde bedrag. | ||||
Bijstelling budget advieskosten bestemmingsplannen | -43 | 0 | 0 | 0 |
Nog voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 moeten nog circa acht (paraplu)bestemmingsplannen worden opgesteld en beoordeeld. De extra advieskosten hiervoor in 2023 bedragen € 43.000. | ||||
Bijstelling eigen bijdragen Wmo | 100 | 100 | 100 | 100 |
We zien de uitgaven voor Wmo steeds verder stijgen. Dit betekent ook dat de eigen bijdrages stijgen. | ||||
Bijstelling raming leges omgevingsvergunningen | -100 | 0 | 0 | 0 |
Wij zien op dit moment een afname van grotere woningbouw plannen, mogelijk door de gestegen kosten voor bouwmaterialen en hogere rentes. Dit geldt niet voor de verbouw en het herstellen van woningen en gebouwen (verduurzaming). Hierdoor blijft de raming van de legesopbrengsten achter. Een nadeel in 2023 van € 100.000. | ||||
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | 6 | -4 | -4 |
In 2024 willen wij een vrachtwagen vervangen. Hier had u al een investeringsbudget voor beschikbaar gesteld. In het voorbereidingsproces kwam een duurzame optie hiervoor naar voren. Dit vraagt echter om een € 85.000 hoger investeringsbudget. Dit willen wij dekken uit de middelen die in 2022 in IBOR beschikbaar zijn gesteld. Het gaat specifiek om het investeringsbudget 'toepassen duurzaam materieel' die we hebben verdeeld over speelvoorzieningen, verlichting en wegen. Doordat hiermee de afschrijvingstermijn korter wordt, stijgen de afschrijvingslasten vanaf 2025 met € 4.000. Wij brengen dit ten laste van het begrotingsresultaat. Het gaat om een wijziging binnen programma's 0, 2 en 5. | ||||
Elektronisch ondertekenen | -7 | -18 | -18 | -18 |
We werken aan een plan om ‘elektronisch ondertekenen’ in te voeren. Dit is software waarmee contracten en documenten digitaal ondertekend kunnen worden. Belangrijk element in het coalitieakkoord is een goede zorg voor de informatie die we “in huis” hebben. We werken aan het op orde brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Een elektronische handtekening en het digitaal ondertekenen van documenten is een logische stap. | ||||
Evaluatie exploitatie Turmac Cultuur Fabriek (TCF) | -25 | 0 | 0 | 0 |
Sinds 2022 draait de Turmac Cultuurfabriek op volle toeren. We merken dat er diverse knelpunten zijn wat betreft beheer en exploitatie van de TCF, met name op het gebied van veiligheid en de samenwerking tussen de partijen. Deze knelpunten willen we goed in beeld krijgen, daarom evalueren wij in 2023 de exploitatie van de Turmac zoals we die voor ogen hadden bij de oprichting. Voor evaluatie hebben wij een bedrag van 25.000 euro nodig. | ||||
Gemeentehuis | 74 | 0 | 0 | 0 |
Wij verwachten dit jaar op het klein onderhoud van het gemeentehuis € 50.000 minder uit te geven. Daarnaast verwachten we een voordeel op de kapitaallasten van € 24.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeringsbudgetten gemeentehuis zijn doorgeschoven naar 2023. Doordat deze kapitaallasten deels (€ 13.000) worden gedekt uit een kapitaallastenreserve, heeft dit geen effect op het begrotingsresultaat. Per saldo verwachten wij een eenmalig voordeel van € 61.000. | ||||
GPS strooiers | -26 | 0 | 0 | 0 |
De gemeente wenst de gladheidsbestrijding nog doelmatiger uit te voeren en risico’s in de uitvoering verder te beperken. Daarvoor heeft u in 2021 in totaal € 46.000 (verspreid over 2021 en 2022) beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een eigen Gladheid Meet Station (GMS) en het inbouwen van GPS op de strooiers. Een eigen GMS hebben we in 2021 aangeschaft, maar het inbouwen van GPS op de strooiers heeft vertraging opgelopen zoals we hebben gemeld in de jaarrekening. | ||||
Herstelplan continuïteit Pluryn | -315 | 0 | 0 | 0 |
Om de continuïteit van jeugdhulp die door Pluryn wordt geleverd te waarborgen is regionaal akkoord gegaan met een tariefsverhoging in 2023 voor het product 'driemilieusvoorzieningen'. | ||||
Inhuur interim griffier | -55 | 0 | 0 | 0 |
In de periode 22 februari tot en met 15 juli 2023 is een interim griffier aangesteld. Dit in verband met het zwangerschapsverlof van onze griffier. | ||||
Inhuurverplichtingen sociaal domein | -500 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal consulenten binnen het sociaal domein blijkt uit een externe caseloadberekening structureel te laag. In 2022 hebben wij middelen gevraagd en gekregen voor formatie vanaf 2023. | ||||
Inrichting applicaties sociaal domein | -30 | 0 | 0 | 0 |
Wij constateren dat de inrichting van de gebruikte applicaties (suites) in het sociaal domein niet optimaal zijn. Wij vragen een budget van € 30.000 om het gebruik en inrichting door te lichten en te optimaliseren waar mogelijk. | ||||
Inzet huisadvocaat | -20 | 0 | 0 | 0 |
Onze huisadvocaat ondersteunt ons bij een handhavingszaak. Verwacht wordt dat deze inzet ook dit jaar nodig zal zijn. Daarom ramen wij voor 2023 € 20.000 extra. | ||||
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | 40 | -75 | 35 | 0 |
In de primitieve begroting 2022-2025 hebben we de onttrekking vanuit de reserve nazorg grondexploitaties geraamd. Deze reserve is gevormd om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Destijds hebben we in 2023, 2024 en 2025 de onderhoudsbudgetten wegen en groen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten. Doordat de reserve onvoldoende groot is om de nazorg van deze deelgebieden (Tol, Bem, 7Poort, Stede en de Spoorallee) te dekken, willen wij deze inzetten om in 2024 de nazorg van de Stede voor één jaar te dekken. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Kostenstijging Jeugdhulp | -1.259 | -1.259 | -1.259 | -1.259 |
Bij de jaarrekening 2022 is gebleken dat de kosten voor jeugdhulp fors zijn gestegen, zowel door prijs- als ook door volumestijgingen. | ||||
Kostenstijging Wmo hulp bij huishouden en begeleiding | -975 | -998 | -1.022 | -1.049 |
Gebleken is dat de Wmo-kosten in 2022 voor hulp bij het huishouden en begeleiding harder zijn gestegen dan ingeschat. De stijging wordt zowel veroorzaakt door prijs- en hoeveelheidstijgingen. | ||||
Kostenstijging Wmo woningaanpassingen en hulpmiddelen | -230 | -230 | -230 | -230 |
De kosten voor woningaanpassingen stijgen. Ook het aantal woningaanpassingen neemt toe, dit vooral doordat inwoners langer thuis moeten blijven wonen. Wij stellen voor om het budget voor woningaanpassingen structureel te verhogen met € 90.000 per jaar. | ||||
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen | 30 | 30 | 30 | 30 |
Gelet op ervaringscijfers van de afgelopen jaren is de begroting aan de hoge kant. Het aantal kwijtscheldingsgerechtigden dat meerdere jaren achtereen in aanmerking komt voor kwijtschelding neemt af. De verwachting is dat er minder handmatige verzoeken worden ontvangen en minder worden toegekend. We ramen structureel € 30.000 af. | ||||
Minimabeleid - Energietoeslag 2023 | -1.151 | 0 | 0 | 0 |
De gemeenten hebben ook in 2023 de mogelijkheid gekregen door aanvullende maatregelen van het rijk om huishoudens te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. Hiervoor zijn via de decembercirculaire 2022 extra middelen ontvangen (€ 500 per huishouden). Via de meicirculaire 2023 wordt bekend hoeveel aanvullende middelen wij ontvangen voor aanvulling van de toeslag tot € 1.300. Deze gaan we t.z.t. in de 2e voortgangsrapportage 2023 verwerken. Naast deze middelen zijn extra middelen ontvangen om zowel via vroegsignalering als via de bijzondere bijstand gericht hulp aan te bieden. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Per saldo hebben we in 2023 een nadeel van € 90.000 op de exploitatie gemeente Zevenaar. Deze loopt in 2024 op naar € 112.000. Grotendeels wordt dit veroorzaakt door lagere opbrengsten papier en karton. Zoals gemeld in de jaarrekening 2022 is de marktprijs hiervan ingezakt. Daarnaast hebben we een aantal wijzigingen aangebracht in de lasten. Zo stijgen de inzamelkosten PMD en overige, maar dalen de lasten zwerfafval. Tenslotte dalen vanaf 2024 de afschrijvingslasten doordat wij het investeringsbudget glascontainers verlaagd hebben omdat de aanbesteding is meegevallen. Per saldo is de bijdrage van de gemeente Zevenaar aan de RDL € 93.000 lager. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de kosten van de aanbiedstations lager uitvallen door een latere ingebruikname van 7Poort. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel in 2023 (€ 3.000) en daarna tot een nadeel van € 19.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 2 en 7. | ||||
Mutaties rioolheffing 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de jaarrekening 2022 hebben wij u al geïnformeerd over de budgetten voor het hydraulisch functioneren, het grondwatermeetnet en het hydronet. Bij deze budgetten hebben we in onze raming te veel rekening gehouden met incidentele onderzoeken. Wij hebben deze budgetten dan ook structureel verlaagd met € 114.500. Daarnaast hebben we de storting in de voorziening verlaagd op basis van de raming in het watertakenplan. Deze hadden we in de begroting 2023-2026 abusievelijk niet aangepast. Beide wijzigingen verrekenen wij binnen de rioolheffing en is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Onkruidverdelgingsmachine | 0 | -3 | -3 | -3 |
We willen dit jaar een onkruidverdelgingsmachine aanschaffen. Deze gebruiken we voor de bestrijding van invasieve soorten zoals de Japanse duizendknoop en de reuze bereklauw. Daarnaast kunnen we deze machine gebruiken voor onkruidbestrijding en reinigingsactiviteiten. We verwachten hiermee een efficiëntieslag te slaan. Hiervoor hebben we een investeringsbudget nodig van € 30.000. Dit leidt vanaf 2024 tot een stijging van de kapitaallasten van € 3.000. | ||||
Opstellen Zevenaarse routekaart circulaire economie | -20 | 0 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is voor 2022 € 20.000 gevraagd voor het opstellen van de routekaart circulaire economie. De routekaart is de start van de uitvoering om in 2030 50% circulair te zijn. Door gebrek aan personele capaciteit is dit in 2022 niet opgepakt waardoor € 20.000 in 2022 is vrijgevallen ten gunste van het resultaat 2022. Wij vragen dit bedrag opnieuw aan voor 2023. | ||||
Opvang ontheemden Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn een drietal opvanglocaties ingericht. De kosten voor deze opvang wordt vergoed door het rijk. Bij de 2e voortgangsrapportage 2022 is reeds een bedrag opgenomen voor een deel van 2023. Met deze wijziging ramen wij de verwachte uitgaven en inkomsten voor heel 2023. Per saldo budgettair neutraal. | ||||
Overheveling budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | 15 | -15 | 0 | 0 |
Door de vertraging van het project ViA15 loopt de opening van de outlet ook vertraging op. De synergiemeting kan daarom pas op z'n vroegst in 2024 gedaan worden. Een verschuiving van € 15.000 van 2023 naar 2024. | ||||
Overheveling budget actualiseren IHP (integraal huisvestingsplan - onderwijs) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het actualiseren van het IHP is incidenteel € 60.000 beschikbaar gesteld voor extra capaciteit. Dit budget wordt overgeheveld van programma 0 'Bestuur en ondersteuning 'naar programma 4 'Onderwijs'. | ||||
Publieksbereik tempellocatie Herwen-Hemeling | -22 | 0 | 0 | 0 |
Het organiseren van tentoonstellingen met vondsten van het tempelcomplex Herwen-Hemeling neemt meer tijd in beslag dan verwacht. Van het in de 2de voortgangsrapportage 2022 toegekende budget voor publieksbereik is in 2022 slechts € 3.000 uitgegeven. waardoor € 22.000 in 2022 is vrijgevallen ten gunste van het resultaat 2022. Wij vragen het resterende bedrag opnieuw aan voor 2023. | ||||
Raadhuisplein 1D en 14 | -18 | -4 | -18 | 0 |
Zoals we hebben toegelicht bij de jaarrekening vergt de invulling van het gebouw aan het Raadhuisplein 1D meer tijd. Dit leidt binnen programma 2 tot een eenmalig voordeel van € 14.000 op de afschrijvingslasten in 2024. Dit brengen we ten gunste aan het begrotingsresultaat. | ||||
Stijgende verhuuropbrengsten | 17 | 17 | 17 | 17 |
In 2023 hebben we de verhuuropbrengsten waarbij dit contractueel gezien mogelijk was, verhoogd. Deze indexatie was hoger dan het algemene inflatiepercentage waar we bij de meerjarenbegroting 2023-2026 rekening mee hebben gehouden. Dit leidt tot € 17.000 hogere huuropbrengsten, verspreid over programma's 0, 1 en 5. Dit voordeel brengen we ten gunste aan het begrotingsresultaat. | ||||
Taxatie vastgoed | -30 | 0 | 0 | 0 |
Voor de taxatie van panden en inventarissen is bij de primitieve begroting 2022-2025 € 20.000 beschikbaar gesteld. Zoals aangegeven in de jaarrekening zijn deze taxaties vertraagd, waardoor wij via deze wijziging deze middelen opnieuw aanvragen. | ||||
Uitvoering handhavingsproject Ariadne | -15 | 0 | 0 | 0 |
Op een camping binnen Zevenaar loopt het handhavingsproject Ariadne. Dit is een samenwerking van het Openbaar Ministerie, de politie en de provincie Gelderland. Het college heeft in 2021 ingestemd om deel te nemen aan dit project naar aanleiding van ondermijnende en criminele activiteiten op- en rondom recreatieparken. In 2022 is gestart met het handhavend optreden. Dit krijgt een vervolg in 2023. Voor juridische en administratieve ondersteuning is onvoldoende capaciteit beschikbaar. Benodigde bedrag hiervoor is € 15.000. | ||||
Uitvoering onderhoudswerkzaamheden tijdelijke parkeerterrein BAT-terrein (Enghuizen) | -35 | 0 | 0 | 0 |
De onderhoudssituatie van het tijdelijke parkeerterrein BAT terrein (Enghuizen) vraagt om een aantal ingrepen met betrekking tot de verlichting alsmede het aanwezige straatwerk. Wij brengen een tweetal extra lichtmasten aan en voeren, waar nodig, herstelwerkzaamheden op het parkeerterrein. De kosten hiervoor bedragen € 35.000. | ||||
Uitvoering taken Wet kwaliteitsborging (Wkb) | -24 | -24 | -24 | -24 |
In de september- en decembercirculaire 2022 is een jaarlijks landelijke bijdrage (tot en met 2026) van € 10 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de Wkb-taken. Doordat de Wkb-taken gefaseerd worden ingevoerd worden de komende jaren proefprojecten uitgevoerd in verband met de verplichte kwaliteitsborging voor bouwwerken. Hiervoor is € 24.000 per jaar (tot en met 2026) noodzakelijk. | ||||
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | -250 | -150 | -100 | 0 |
Op 9 april 2020 is in de digitale raadsvergadering een krediet van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het advies en de begeleiding van de voorbereiding en uitvoering van het project A15/A12. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging stellen wij voor om een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000 en de kosten voor dit project hieruit te dekken. In deze 1e voortgangsrapportage treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld het investeringsbedrag en de kapitaallasten vrij te laten vallen voor een bedrag € 500.000. | ||||
Vrijval actief en afschrijvingslasten advies en planvorming A15 en A12 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Voor advies en begeleiding voorbereiding en uitvoering project A15/A12 is door de raad in de digitale vergadering van 9 april 2020 een bedrag van € 500.000 beschikbaar gesteld. Hiervoor is vanaf 2026 voor de duur van 5 jaar een afschrijvingslast opgenomen van € 100.000 per jaar. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging laten wij het investeringsbedrag en de afschrijvingslasten vrijvallen. In deze 1e VGR treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000. | ||||
Vrijval budget voorbereiding rivierklimaatpark | 44 | 0 | 0 | 0 |
Op 16 september 2020 heeft de raad besloten een bedrag van € 50.000 beschikbaar te stellen uit de algemene reserve voor de voorbereiding van de intergemeentelijke structuurvisie Rivierklimaatpark. De structuurvisie is in 2022 vastgesteld waar door het restant budget kan vrijvallen. | ||||
Vrijval raming grex centrumplan-projectplan | -13 | -13 | -13 | -13 |
In de begroting stond een raming opgenomen voor grondexploitatie centrumplan-projecten. Deze grondexploitatie bestaat niet. Een nadeel van € 13.000. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
Led verlichting sportterreinen | -62 | -51 | -51 | -51 |
De huidige energiecrisis en daarmee de hoge energieprijzen brengen uitdagingen met zich mee voor de sportaanbieders in onze gemeente. Als reactie hierop heeft u motie M8 aangenomen om de sportaanbieders op korte en lange termijn te helpen bij het verduurzamen van hun sportaccommodatie door middel van het investeren in ledverlichting. In het raadsvoorstel 'verduurzaming buitensportaccommodaties' hebben wij dit nader toegelicht. | ||||
Totaal mutaties | -6.057 | -2.012 | -1.704 | 112 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING RESERVEMUTATIES | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -3 | 6 | -22 | -7 |
We hebben de wegen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'voetgangersoversteekplaatsen parkeerring' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2025 te verrichten. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 8.000 in 2024 en € 26.000 in 2025. | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | 425 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
Gemeentehuis | -13 | 0 | 0 | 0 |
Wij verwachten dit jaar op het klein onderhoud van het gemeentehuis € 50.000 minder uit te geven. Daarnaast verwachten we een voordeel op de kapitaallasten van € 24.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de investeringsbudgetten gemeentehuis zijn doorgeschoven naar 2023. Doordat deze kapitaallasten deels (€ 13.000) worden gedekt uit een kapitaallastenreserve, heeft dit geen effect op het begrotingsresultaat. Per saldo verwachten wij een eenmalig voordeel van € 61.000. | ||||
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | -40 | 75 | -35 | 0 |
In de primitieve begroting 2022-2025 hebben we de onttrekking vanuit de reserve nazorg grondexploitaties geraamd. Deze reserve is gevormd om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Destijds hebben we in 2023, 2024 en 2025 de onderhoudsbudgetten wegen en groen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten. Doordat de reserve onvoldoende groot is om de nazorg van deze deelgebieden (Tol, Bem, 7Poort, Stede en de Spoorallee) te dekken, willen wij deze inzetten om in 2024 de nazorg van de Stede voor één jaar te dekken. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Overheveling budget actieplan synergiemaatregelen FOZ | -15 | 15 | 0 | 0 |
Door de vertraging van het project ViA15 loopt de opening van de outlet ook vertraging op. De synergiemeting kan daarom pas op z'n vroegst in 2024 gedaan worden. Een verschuiving van € 15.000 van 2023 naar 2024. | ||||
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 250 | 150 | 100 | 0 |
Op 9 april 2020 is in de digitale raadsvergadering een krediet van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het advies en de begeleiding van de voorbereiding en uitvoering van het project A15/A12. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging stellen wij voor om een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000 en de kosten voor dit project hieruit te dekken. In deze 1e voortgangsrapportage treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld het investeringsbedrag en de kapitaallasten vrij te laten vallen voor een bedrag € 500.000. | ||||
Vrijval budget voorbereiding rivierklimaatpark | -44 | 0 | 0 | 0 |
Op 16 september 2020 heeft de raad besloten een bedrag van € 50.000 beschikbaar te stellen uit de algemene reserve voor de voorbereiding van de intergemeentelijke structuurvisie Rivierklimaatpark. De structuurvisie is in 2022 vastgesteld waar door het restant budget kan vrijvallen. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
Led verlichting sportterreinen | 0 | 51 | 51 | 51 |
De huidige energiecrisis en daarmee de hoge energieprijzen brengen uitdagingen met zich mee voor de sportaanbieders in onze gemeente. Als reactie hierop heeft u motie M8 aangenomen om de sportaanbieders op korte en lange termijn te helpen bij het verduurzamen van hun sportaccommodatie door middel van het investeren in ledverlichting. In het raadsvoorstel 'verduurzaming buitensportaccommodaties' hebben wij dit nader toegelicht. | ||||
Totaal reservemutaties | 561 | 297 | 94 | 44 |