Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 9.449 | 9.513 | 9.447 | 9.442 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 939 | 0 | 0 | 0 | |
Baten tot de 1e voortgangsrapportage | 10.388 | 9.513 | 9.447 | 9.442 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.072 | 924 | 806 | 0 | |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 280 | 126 | 0 | 0 | |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 792 | 799 | 806 | 0 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | -801 | -539 | -423 | -307 | |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -113 | -91 | -91 | -91 | |
Mutaties rioolheffing 2023 | -688 | -449 | -333 | -216 | |
Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage | 271 | 385 | 383 | -307 | |
Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage | 10.659 | 9.898 | 9.830 | 9.135 | |
LASTEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 12.528 | 12.018 | 11.333 | 11.183 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 1.115 | -286 | 828 | 164 | |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 13.643 | 11.732 | 12.160 | 11.347 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.167 | 925 | 806 | 0 | |
Actualisatie begroting gemeenschappelijke regeling VGGM | 94 | 0 | 0 | 0 | |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 282 | 126 | 0 | 0 | |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 792 | 799 | 806 | 0 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | -787 | -556 | -438 | -322 | |
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Afronding maatregelen corona herstelplan | 10 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -129 | -107 | -107 | -107 | |
Mutaties rioolheffing 2023 | -688 | -449 | -333 | -216 | |
Opstellen Zevenaarse routekaart circulaire economie | 20 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties lasten 1e voortgangsrapportage | 379 | 370 | 368 | -322 | |
Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage | 14.028 | 12.102 | 12.528 | 11.025 | |
Saldo voor bestemming | -3.369 | -2.203 | -2.698 | -1.890 | |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 627 | 750 | 0 | 0 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 49 | -442 | 662 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 10 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal onttrekkingen reserves | 686 | 308 | 662 | 0 | |
Toevoegingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | 686 | 308 | 662 | 0 | |
Saldo na bestemming | -2.683 | -1.895 | -2.037 | -1.890 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Actualisatie begroting gemeenschappelijke regeling VGGM | -94 | 0 | 0 | 0 |
Vanwege de hoge inflatie nemen personeels- en exploitatiekosten van de gemeenschappelijke regeling (VGGM) sterk toe. Deze waren begin 2022 niet voorzien bij het opstellen van de begroting 2023. Op basis van de gegevens per januari 2023 en aanpassing inwoneraantallen waarbij rekening is gehouden met het aantal inwoners en aantal 0-18 jarigen per 1-1-2022 (was 1-1-2021) is de raming voor 2023 voor de deelnemende gemeente bijgesteld. De structurele effecten voor onze meerjarenbegroting worden verwerkt in de Kadenota 2024-2027. | ||||
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | -2 | -1 | 0 | 0 |
In de ontwikkelingen binnen programma 0 hebben wij u geïnformeerd over de stijgende gas- en elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2023 verhoogd met € 119.000 en de elektriciteitskosten met € 1.254.000. Doordat de elektriciteitskosten deels betrekking hebben op riolering (€ 280.000), kunnen we dit binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas en elektriciteit (€ 1.093.000) komt in 2023 ten laste van het resultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging. Voorzichtigheidshalve hebben we de gas- en elektriciteitslasten voor 2024 ook verhoogd. Doordat op dit moment 40% van de prijzen zijn vastgeklikt verwachten wij in de 2e voortgangsrapportage een accuratere inschatting te kunnen maken. De stijging van de gas- en elektriciteitskosten heeft in 2024 een negatief effect van respectievelijk € 59.000 en € 462.000. | ||||
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het kabinet heeft op 27 februari 2023 € 1,04 miljard beschikbaar gesteld aan gemeenten en provincies voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 2023-2025 (CDOKE). De uitkering moet voor minimaal 90% gebruikt worden voor apparaatskosten: salariskosten, kosten voor ingeleend personeel of het afnemen van een beleidsonderzoek. Jaarlijks zal verantwoording over de besteding moeten worden afgelegd. Voor Zevenaar is voor 2023 € 792.000, voor 2024 € 799.000 en voor 2025 € 806.000 beschikbaar gesteld. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie investeringen bedrijfswagens | 0 | 0 | -1 | -1 |
Zoals we in de jaarrekening hebben aangegeven hebben we in 2021 een aanbesteding in de markt gezet en gegund voor diverse bedrijfswagens. Het chassis van deze wagens is geleverd, maar de opbouw is duurder uitgevallen. Dit gaat om een prijsstijging van 8% en leidt tot een stijging van de afschrijvingslasten van € 3.500 per jaar. Gezamenlijk leiden deze wijzigingen in programma 0 en 7 tot nadelen in 2023 en 2024 van respectievelijk € 11.000 en € 50.000 en vanaf 2025 tot een structureel nadeel van € 14.000. | ||||
Afrekening regeling reductie energieverbruik woningen (RREW) | -6 | 0 | 0 | 0 |
De RREW liep tot en met 31 december 2022. Een bedrag van € 6.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | -10 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Per saldo hebben we in 2023 een nadeel van € 90.000 op de exploitatie gemeente Zevenaar. Deze loopt in 2024 op naar € 112.000. Grotendeels wordt dit veroorzaakt door lagere opbrengsten papier en karton. Zoals gemeld in de jaarrekening 2022 is de marktprijs hiervan ingezakt. Daarnaast hebben we een aantal wijzigingen aangebracht in de lasten. Zo stijgen de inzamelkosten PMD en overige, maar dalen de lasten zwerfafval. Tenslotte dalen vanaf 2024 de afschrijvingslasten doordat wij het investeringsbudget glascontainers verlaagd hebben omdat de aanbesteding is meegevallen. Per saldo is de bijdrage van de gemeente Zevenaar aan de RDL € 93.000 lager. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de kosten van de aanbiedstations lager uitvallen door een latere ingebruikname van 7Poort. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel in 2023 (€ 3.000) en daarna tot een nadeel van € 19.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 2 en 7. | ||||
Mutaties rioolheffing 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de jaarrekening 2022 hebben wij u al geïnformeerd over de budgetten voor het hydraulisch functioneren, het grondwatermeetnet en het hydronet. Bij deze budgetten hebben we in onze raming te veel rekening gehouden met incidentele onderzoeken. Wij hebben deze budgetten dan ook structureel verlaagd met € 114.500. Daarnaast hebben we de storting in de voorziening verlaagd op basis van de raming in het watertakenplan. Deze hadden we in de begroting 2023-2026 abusievelijk niet aangepast. Beide wijzigingen verrekenen wij binnen de rioolheffing en is daarmee budgettair neutraal. | ||||
Opstellen Zevenaarse routekaart circulaire economie | -20 | 0 | 0 | 0 |
In de kadernota 2022 is voor 2022 € 20.000 gevraagd voor het opstellen van de routekaart circulaire economie. De routekaart is de start van de uitvoering om in 2030 50% circulair te zijn. Door gebrek aan personele capaciteit is dit in 2022 niet opgepakt waardoor € 20.000 in 2022 is vrijgevallen ten gunste van het resultaat 2022. Wij vragen dit bedrag opnieuw aan voor 2023. | ||||
Totaal mutaties | -114 | 15 | 15 | 15 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Afronding maatregelen corona herstelplan | 10 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2020 heeft u het Corona herstelplan 'sociaal economische injectie' vastgesteld. Het grootste deel van de herstelmaatregelen is afgerond. Enkele zaken moeten nog tot afronding komen in 2023 en worden belegd binnen de organisatie. Voor 2023 moeten de benodigde budgetten nog beschikbaar worden gesteld. Deze budgetten worden volledig gedekt uit de nog beschikbaar gestelde middelen voor dit herstelplan. De projecten Muldershof en Markt Zevenaar zijn ook belegd in de organisatie, maar hiervoor zijn de middelen al beschikbaar gesteld. | ||||
Totaal reservemutaties | 10 | 0 | 0 | 0 |