Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 284 | 0 | 0 | 0 | |
Baten tot de 1e voortgangsrapportage | 549 | 265 | 265 | 265 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 208 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 80 | 0 | 0 | 0 | |
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 128 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage | 208 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage | 757 | 265 | 265 | 265 | |
LASTEN | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 6.378 | 6.610 | 6.884 | 6.963 | |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 200 | -123 | -143 | -220 | |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 6.578 | 6.488 | 6.741 | 6.743 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 445 | 211 | 5 | 5 | |
Indexering onderhoudscontracten verkeersregelinstallaties | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 440 | 206 | 0 | 0 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | 408 | -19 | -142 | -276 | |
Aanpassingen voorterrein Turmac Cultuur Fabriek | 0 | 1 | 1 | 1 | |
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | -9 | -29 | -27 | -27 | |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 2) | -81 | -145 | -176 | -165 | |
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -3 | -10 | -29 | 0 | |
Actualisatie parkeerbeleid | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 80 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | -1 | -2 | -2 | |
GPS strooiers | 26 | 0 | 0 | 0 | |
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | -30 | 0 | -25 | 0 | |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 378 | 150 | 100 | 0 | |
Vrijval actief en afschrijvingslasten advies en planvorming A15 en A12 | 0 | 0 | 0 | -100 | |
Totaal mutaties lasten 1e voortgangsrapportage | 853 | 192 | -137 | -272 | |
Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage | 7.431 | 6.680 | 6.604 | 6.472 | |
Saldo voor bestemming | -6.673 | -6.414 | -6.339 | -6.207 | |
Mutaties reserves | |||||
Onttrekkingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 52 | 52 | 75 | 40 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 707 | 146 | 43 | -7 | |
Totaal onttrekkingen reserves | 760 | 198 | 119 | 33 | |
Toevoegingen | |||||
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | -500 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal toevoegingen reserves | -500 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties reserves | 260 | 198 | 119 | 33 | |
Saldo na bestemming | -6.414 | -6.216 | -6.220 | -6.173 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Indexering onderhoudscontracten verkeersregelinstallaties | -5 | -5 | -5 | -5 |
In 2023 zijn de onderhoudscontracten voor de verkeersregelinstallaties geïndexeerd met 10%. Dit leidt tot een nadeel van € 4.500. Dit brengen we ten laste van het begrotingsresultaat. | ||||
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | -440 | -206 | 0 | 0 |
In de ontwikkelingen binnen programma 0 hebben wij u geïnformeerd over de stijgende gas- en elektriciteitskosten. Op basis van deze gegevens hebben wij de gaskosten in 2023 verhoogd met € 119.000 en de elektriciteitskosten met € 1.254.000. Doordat de elektriciteitskosten deels betrekking hebben op riolering (€ 280.000), kunnen we dit binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas en elektriciteit (€ 1.093.000) komt in 2023 ten laste van het resultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging. Voorzichtigheidshalve hebben we de gas- en elektriciteitslasten voor 2024 ook verhoogd. Doordat op dit moment 40% van de prijzen zijn vastgeklikt verwachten wij in de 2e voortgangsrapportage een accuratere inschatting te kunnen maken. De stijging van de gas- en elektriciteitskosten heeft in 2024 een negatief effect van respectievelijk € 59.000 en € 462.000. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanpassingen voorterrein Turmac Cultuur Fabriek | 0 | -1 | -1 | -1 |
Op het voorterrein van de Turmac Cultuur Fabriek vinden ongewenste verkeersbewegingen plaats die overlast veroorzaken voor voetgangers en schade toebrengen aan de openbare ruimte. Hier hebben wij u eerder dit jaar via een raadsinformatiebrief van op de hoogte gesteld. | ||||
Actualisatie investeringen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties | 9 | 29 | 27 | 27 |
We hebben de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties gerelateerde investeringsbudgetten nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we een deel van de werkzaamheden omtrent 'vervangen masten 2023', 'vervangen armaturen 2023' en 'vervangen verkeersregelinstallaties 2023' later zullen verrichten. Gezien de huidige inschattingen op basis van de ouderdom en technische staat hebben we ervoor gekozen om een deel van deze investeringsbudgetten toe te voegen aan gelijknamige investeringsbudgetten voor 2026. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 9.000 in 2023, € 29.000 in 2024, € 27.000 in 2025 en € 26.500 in 2026. | ||||
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling (programma 2) | 81 | 145 | 176 | 165 |
Wij hebben de startdatum van 3 investeringsprojecten met 1 jaar in de tijd verschoven. Het gaat hierbij om "Gebiedsopgave Babberich met Witte Kruis", "Planvorming herinrichting Doesburgseweg" en "Vervanging fietstunnel onder de weg 7Poort". Deze projecten zijn afhankelijk van externe besluitvorming. Daarnaast hebben wij ook een aanpassing in de kapitaallasten verwerkt omdat wij hebben vastgesteld dat bepaalde afschrijvingstermijnen niet overeenkwamen met de eisen uit het BBV. Dit leidt tot een structureel voordeel van de kapitaallasten vanaf 2023 van € 81.000 oplopend naar € 142.000 in 2025 en 2026 en vanaf 2027 tot € 122.000. Daarnaast is in 2024, 2025 en 2026 een eenmalig voordeel te zien van € 23.000, € 34.000 resp. € 23.000. | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | 3 | 10 | 29 | 0 |
We hebben de wegen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'voetgangersoversteekplaatsen parkeerring' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2025 te verrichten. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 8.000 in 2024 en € 26.000 in 2025. | ||||
Actualisatie parkeerbeleid | -30 | 0 | 0 | 0 |
Samen met adviesbureau Empaction zijn we in juli 2022 gestart met de evaluatie van het huidige parkeerbeleid. Hiervoor is oorspronkelijk € 50.000 beschikbaar gesteld. Door capaciteitsproblemen (ontstaan door vertrek van de betrokken medewerker) is noodzakelijkerwijs gekozen om de adviesopdracht aan het bureau uit te breiden. Dit bracht meerkosten met zich mee. Daarnaast is gekozen om tijdens de evaluatie een uitgebreid participatietraject in te gaan, waardoor de kosten hoger uitvallen dan in eerste instantie begroot. Het participatietraject bestond uit een online enquête, een tweetal dagen straatinterviews, een aantal kwalitatieve interviews met ondernemers en een aantrekkelijke, goed leesbare rapportage van de resultaten, die met het brede publiek gedeeld kunnen worden. Tot slot is dit onderwerp aangegrepen om het besluitvormingsproces iets anders vorm te geven middels een tussenstap in de vorm van een oordeelvormende commissie over dit onderwerp hetgeen tot extra inzet van het bureau heeft geleid. Deze drie redenen hebben tot gevolg dat er sprake is van een overschrijding van 30.000 euro waarvoor we nu extra middelen vragen. | ||||
Bijdragen nutsbedrijven voor verhardingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nutsbedrijven leveren een bijdrage voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen. Gezien de resultaten in 2022 en het eerste kwartaal 2023 verwachten we dat deze bijdragen in 2023 € 80.000 hoger zijn dan geraamd. De storting in de voorziening verhogen we met hetzelfde bedrag. | ||||
Duurzame uitvoering vrachtwagen | 0 | 1 | 2 | 2 |
In 2024 willen wij een vrachtwagen vervangen. Hier had u al een investeringsbudget voor beschikbaar gesteld. In het voorbereidingsproces kwam een duurzame optie hiervoor naar voren. Dit vraagt echter om een € 85.000 hoger investeringsbudget. Dit willen wij dekken uit de middelen die in 2022 in IBOR beschikbaar zijn gesteld. Het gaat specifiek om het investeringsbudget 'toepassen duurzaam materieel' die we hebben verdeeld over speelvoorzieningen, verlichting en wegen. Doordat hiermee de afschrijvingstermijn korter wordt, stijgen de afschrijvingslasten vanaf 2025 met € 4.000. Wij brengen dit ten laste van het begrotingsresultaat. Het gaat om een wijziging binnen programma's 0, 2 en 5. | ||||
GPS strooiers | -26 | 0 | 0 | 0 |
De gemeente wenst de gladheidsbestrijding nog doelmatiger uit te voeren en risico’s in de uitvoering verder te beperken. Daarvoor heeft u in 2021 in totaal € 46.000 (verspreid over 2021 en 2022) beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een eigen Gladheid Meet Station (GMS) en het inbouwen van GPS op de strooiers. Een eigen GMS hebben we in 2021 aangeschaft, maar het inbouwen van GPS op de strooiers heeft vertraging opgelopen zoals we hebben gemeld in de jaarrekening. | ||||
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | 30 | 0 | 25 | 0 |
In de primitieve begroting 2022-2025 hebben we de onttrekking vanuit de reserve nazorg grondexploitaties geraamd. Deze reserve is gevormd om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Destijds hebben we in 2023, 2024 en 2025 de onderhoudsbudgetten wegen en groen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten. Doordat de reserve onvoldoende groot is om de nazorg van deze deelgebieden (Tol, Bem, 7Poort, Stede en de Spoorallee) te dekken, willen wij deze inzetten om in 2024 de nazorg van de Stede voor één jaar te dekken. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | -16 | -16 | -16 | -16 |
Per saldo hebben we in 2023 een nadeel van € 90.000 op de exploitatie gemeente Zevenaar. Deze loopt in 2024 op naar € 112.000. Grotendeels wordt dit veroorzaakt door lagere opbrengsten papier en karton. Zoals gemeld in de jaarrekening 2022 is de marktprijs hiervan ingezakt. Daarnaast hebben we een aantal wijzigingen aangebracht in de lasten. Zo stijgen de inzamelkosten PMD en overige, maar dalen de lasten zwerfafval. Tenslotte dalen vanaf 2024 de afschrijvingslasten doordat wij het investeringsbudget glascontainers verlaagd hebben omdat de aanbesteding is meegevallen. Per saldo is de bijdrage van de gemeente Zevenaar aan de RDL € 93.000 lager. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de kosten van de aanbiedstations lager uitvallen door een latere ingebruikname van 7Poort. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel in 2023 (€ 3.000) en daarna tot een nadeel van € 19.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 2 en 7. | ||||
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | -250 | -150 | -100 | 0 |
Op 9 april 2020 is in de digitale raadsvergadering een krediet van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het advies en de begeleiding van de voorbereiding en uitvoering van het project A15/A12. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging stellen wij voor om een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000 en de kosten voor dit project hieruit te dekken. In deze 1e voortgangsrapportage treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld het investeringsbedrag en de kapitaallasten vrij te laten vallen voor een bedrag € 500.000. | ||||
Vrijval actief en afschrijvingslasten advies en planvorming A15 en A12 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Voor advies en begeleiding voorbereiding en uitvoering project A15/A12 is door de raad in de digitale vergadering van 9 april 2020 een bedrag van € 500.000 beschikbaar gesteld. Hiervoor is vanaf 2026 voor de duur van 5 jaar een afschrijvingslast opgenomen van € 100.000 per jaar. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging laten wij het investeringsbedrag en de afschrijvingslasten vrijvallen. In deze 1e VGR treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000. | ||||
Totaal mutaties | -645 | -192 | 137 | 272 |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
Toelichting reservemutaties | ||||
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie investeringen wegen en civiele kunstwerken | -3 | 6 | -22 | -7 |
We hebben de wegen gerelateerde investeringen nagelopen en een aantal opnieuw geraamd. We verwachten bijvoorbeeld dat we de werkzaamheden omtrent 'voetgangersoversteekplaatsen parkeerring' en 'vervangen Brug Eltenseweg' in respectievelijk 2024 en 2025 te verrichten. Daarnaast hebben we een aantal kleinere investeringen doorgeschoven. Dit leidt tot een eenmalig positief resultaat van € 8.000 in 2024 en € 26.000 in 2025. | ||||
Inzet reserve nazorg grondexploitaties voor het plegen van nazorg | -40 | -10 | -35 | 0 |
In de primitieve begroting 2022-2025 hebben we de onttrekking vanuit de reserve nazorg grondexploitaties geraamd. Deze reserve is gevormd om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. Destijds hebben we in 2023, 2024 en 2025 de onderhoudsbudgetten wegen en groen opgehoogd en dient de reserve tijdelijk ter dekking van deze kosten. Doordat de reserve onvoldoende groot is om de nazorg van deze deelgebieden (Tol, Bem, 7Poort, Stede en de Spoorallee) te dekken, willen wij deze inzetten om in 2024 de nazorg van de Stede voor één jaar te dekken. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. | ||||
Vorming bestemmingsreserve "Advies en voorbereiding project A12/A15" | 250 | 150 | 100 | 0 |
Op 9 april 2020 is in de digitale raadsvergadering een krediet van € 500.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het advies en de begeleiding van de voorbereiding en uitvoering van het project A15/A12. Bij nadere bestudering van het BBV is gebleken dat dit budget niet voor activering in aanmerking komt. Met deze begrotingswijziging stellen wij voor om een bestemmingsreserve te vormen voor een bedrag van € 500.000 en de kosten voor dit project hieruit te dekken. In deze 1e voortgangsrapportage treft u een andere begrotingswijziging aan waarin aan u wordt voorgesteld het investeringsbedrag en de kapitaallasten vrij te laten vallen voor een bedrag € 500.000. | ||||
Totaal reservemutaties | 207 | 146 | 43 | -7 |